|
|
|
Španělky (díl prvý)
Přijely z daleka, cestovaly dlouho a zachránily si tím život. Když se řekne Španělka, někdo si představí kytaru. Nám se před očima většinou zjeví kočka, trošku typem do orientálky… Kde se vzaly, proč přijely?
Napřed bych chtěla připomenout, že ve většině zemí "civilizované Evropy" zákony umožňují utracení zvířete po určité, leckde dost krátké době pobytu v útulku. A nezřídka se tak skutečně děje. Především v útulcích, které nefungují na bázi "nezisku", tedy těch městských nebo provozovaných soukromými firmami a hrazených městem. To jsou ale ty útulky, které přijímají většinu zvířat, berou zvířata "z ulice", předané městskou policií, nebo zajišťují městům a obcím i odchytovou službu. Ty útulky, které volá normální občan, když se mu do garáže vecpe německý ovčák nebo i ušmudlaná kočka. A pokud se o zvíře dost rychle nepřihlásí majitel, rozbíhá se hra o čas a o život.
Trošku teď odbočím. U nás zatím tomuhle postupu spolehlivě brání jedna věc. Zvíře je podle naších zákonů majetkem a jako takový má být v případě nálezu rok obcí opatrován, teprve poté propadá státu. Vím, že je zde snaha docílit úpravy zákonů a zvíře povýšit "nad majetek", a z pohledu útulkáře mám z toho velmi ambivalentní pocity. Vypadá to hezky, ale mohlo by to mít i katastrofální dopad na zvířata v útulcích. Převážná většina útulkových zvířat má slušnou šanci na nový domov. Naše mentalita, výchova, kdo ví, nám umožňuje nosit šaty po příbuzných, obdivovat starožitný nábytek i staré stavby i ujímat se "obnošených" zvířat. Netrváme tu všichni na štěňátkách a koťátkách, vždy nových a nových. Ale zvíře musí mít šanci na svého nového pána někde počkat. Tady nemá lhůtu, ale když mít bude, dočká se včas? Je mi jasné, že zákon na ochranu zvířat praví… zvíře nesmí být bezdůvodně usmrceno… ale zákony se mění a rozhodnutí "ze soucitu a z neznalosti", s tím, že "zvíře v útulku trpí", nebo čistě z ekonomických důvodů by mohlo následovat velmi rychle. A v tom případě útulky "soukromé neziskové" a různých sdružení nemohou finančně konkurovat těm "obecním" a z jejich provozování se stane boj o život zvířat. Nebude možné se obracet tam, kam bychom volali normálně (tedy městské policii, městskému útulku), pokud nebudeme chtít riskovat následné utracení neatraktivního a opuštěného zvířete, které nám stojí před domem. Ti, kterým na zvířatech bude záležet, budou systém obcházet… Nerada bych se schválení téhle "změny" někdy dočkala.
Dune
Říkám na rovinu, že nesouhlasím ani se soustavným "taháním" zvířat ze zemí, kde jsou na tom s ochranou zvířat ještě hůř - případně si "smrt se lhůtou" nechali schválit - a jejich následné umísťování u nás. Tak dobře na tom ještě sami nejsme, abychom tu kromě zvířat z naší "nezodpovědné produkce" zvládali pravidelně nacházet domovy i pro větší množství zvířat z ciziny. Chybí stále plošná podpora čipování, rozdílné poplatky za zvířata kastrovaná a chovná, odchyty a kastrace venkovních volně žijících koček… Troufám si říct, že naše útulky nejsou přeplněné, zvířata se v nich nehromadí, ale dost plné bývají.
I proto jsem hodně zaváhala, když se ke mně dostala prosba o pomoc. V kostce je to asi tak: V Getafe, v jedné městské části Madridu, provozovala "útulkové služby" organizace na ochranu zvířat La Voz Animal, která samozřejmě své chovance neutrácí. Smlouva na poskytování těchto služeb se, jestli jsem to pochopila správně, obnovovala vždy po roce a po několika letech teď zkrátka město vybralo někoho jiného, firmu. Tím se z útulku stane klasická "perera", tedy jakási záchytná stanice, ve které zvíře čeká dva týdny, jestli se nenajde majitel a pak… konec. La Voz provozovala dvě taková zařízení, zbylo jí tedy jen jedno. Útulek se měl ale předávat "za chodu", tedy do těchto krutých pravidel by spadli i jeho současní chovanci, čekající už na nový domov či v různém stádiu dořešenosti veterinárních náležitostí. Zvířata odchycená teď (myslím třeba zrovna v tomto okamžiku, kdy píšu článek) je možné jen politovat, ale ta původní bylo možno zachránit a tak začal hromadný exodus. Část zvířat se podařilo přímo umístit zájemcům, ať už ve Španělsku nebo po zemích Evropy, větší část měly převzít útulky (asi převážně v Německu), aby měli ti nešťastníci kde na své nové páníčky počkat. Čas se krátil. Sem na hranice prý míří poslední část "výpravy", díky pomocí organizace "Adopce chrtů" tu čekají noví páníčci na několik španělských galgů. A v Getafe zbývá ještě spousta "neudaných" kočiček, nezvládli bychom jich alespoň pár vzít?
Rubi
Hádáte správně. Dohodli jsme se na kočkách i několika pejscích. A když se jednoho dne koncem srpna až před půlnocí po delším čekání vydal konvoj aut s příznivci téhle akce a zájemci o přivezené pejsky, také s dary od "chrtařů" na pomoc druhému, fungujícímu útulku La Voz, směrem k hranicím, byla mezi nimi i dvě naše auta, přenosky i deky připravené.
Čekala jsem ze španělské strany konvoj aut, tušila jsem zhruba počty rozvážených zvířat. Vypadali jsme asi jako pašeráci kdoví čeho, čekající na zboží, když jsem pochopila, že celý ten ansábl ze Španělska přivezla jedna veliká (asi poslední model na "béčkové papíry") dodávka se dvěma zoufale vyčerpanými lidmi. Cesta jim trvala dva a půl dne s jedním nocováním ve spřáteleném útulku. Letecké přepravky byly pečlivě a systematicky sestavené v řadách po strop tak, aby byla dvířka přístupná a já doteď nepochopím, jak mohlo to děvče s padesáti kily i s postelí zvedat těžké psy (třeba Ponchu) v přepravkách do takové výšky…
Po nutných formalitách s námi kromě pár pejsků odjížděly i mňoukající, mlčící i syčící přepravky plné koček. Slibovaly jsme jim, už jen pár hodin, kočičáci, a protáhnete si nohy, odpočinete si, bude líp. A tak nám přibyla první parta Španělek.
Příjezd Španělek
Které to byly, jak se mají dnes a jak to celé bylo dál, o tom zas příště i z pera kočičí tety Marcely.
přidat do oblíbených | poslat e-mailem | vytisknout | sdílet |
přidej komentář
| vypiš komentáře
Komentáře:
zvíře = "věc" (2010-04-12 09:53:32, Ema) Odpovědět
Jej, teď jste mi otevřela oči, tedy ne že bych nevěla jak v jiných zemí útrácejí zvířata po velmi krátké době, ale nikdy mi nedošlo že u nás to souvisí s tím, že zvíře je "věc". Bohužel ale pokud se nad tím zamyslím, máte pravdu... Ha, teď jste mi fakt přetočila myšlení.. Asi by měla změna zákona nějaké výhody, ale pokud by to dopadlo takto katastrofálně tak to už by byl fakt konec.
věc (2010-04-12 11:49:59, JanaL.) Odpovědět
No já si myslím, že pokud by zvíře mělo být přestat být věcí, tak by se to dělo jedině v jeho prospěch. Zabití zvířete brání zákon, dnes smíte zabít zvíře (pouze vyjmenované zákonem) z důvodu opět jmenovaného zákonem - jinak řečeno : např. smíte zabít potravinové zvíře předepsaným způsobem za účelem získání potravy. Není možné, aby změnou jednoho zákona byl porušen zákon jiný.
zákon (2010-04-12 12:11:30, Ema) Odpovědět
Jasně, ale v zákoně se dočtete:
Zákon zakazuje usmrcení zvířete bez důvodu. Důvodem k usmrcení je:
- využití produktů hospodářského zvířete,
- slabost, nevyléčitelná nemoc, těžké poranění, genetická nebo vrozená vada, celkové vyčerpání nebo stáří zvířete, jsou-li pro další přežívání spojeny s trvalým utrpením,
- bezprostřední ohrožení člověka zvířetem,
- výkon práva myslivosti a rybářství podle zvláštních předpisů,
- nařízené mimořádné veterinární nebo hygienické opatření při ochraně před nákazami,
- ukončení pokusu na pokusném zvířeti, není-li v projektu pokusů stanoveno jinak,
- regulování populace zvířat v lidské péči a volně žijících zvířat; tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů,
- deratizace a opatření v boji proti škodlivým organismům,
- uložené zvláštní opatření v případě nemožnosti identifikovat zvíře podle zvláštních právních předpisů.
A právě jeden z bodů "regulování populace zvířat v lidské péči" to znamená, že útulek (většinou městský) může utratit i zcela zdravé zvíře jenom z toho důvodu,že už je v útulku moc dlouho.
porušení zákona (2010-04-12 14:15:36, Dáda) Odpovědět
Jano, kde žijete? Kdy kdo dokázal veterináři městského útulku, že zvíře nebylo nutné utratit. Nepovede se to ani v případech kdy se o tom někdo doví a většinou se tak děje v tichosti beze svědků.
Věc (2010-04-13 11:38:25, JanaL.) Odpovědět
Zákony se porušují všude a všechny a bude to tak stále, ale vše je o lidech. I dnes se smí regulovat počet koček, ale kdo je má rád, pomůže jim. Kdo ne, ten se na zákony neohlíží. Tak jako dnes jsou i nejsou veterináři, kteří vám utratí zdravé zvíře, obávám se, že totéž bude platit i se změnou zákona. Já si jenom myslím, že zákon, že zvíře není věc, může zvířatům prospět. Ale to, že se bude i tento zákon porušovat, je jasné.
utracení (2010-04-12 22:14:19, Bára) Odpovědět
Specielně u koček jde o regulaci.. Metodický pokyn od VS (ještě před časem nevím, jak teď) ukládal povinnost odchytovým službám (komerčním) nabídnout odchycené kočky (šlo konkrétně o kočky z areálů velkých podniků, tedy ne obecní kočky)prokazatelně třem útulkům a ochranářským organizacím a pokud ty tři odmítnou, smí je utratit. Už pokyn neřešil, kdo za ně zaplatí náklady. Ne odchytovce za odchyt, ale útulku za vet.péči. Jedna odchytovka nám je takhle nabízela a mě bylo jasné, že odmítnutím je posílám na druhou stranu. Nebylo tou dobou za co a jak. Jiná odchytovka asi předdvěma lety to naopak alespoň byla ochotna, byť zapeníze směšné, zaplatit, tedy o to, co dostane za odchyt zvířat se rozdělit. Samozřejmě tak, aby netratila, ale alespoň na první očkování to bylo. Vzali jsme od nich několik plachých koček. Ale nemůžu si být jistá, že příště, až oni dostanou zakázku, budeme my mít volno...Už teď je to legální. A navíc, zákony se mění snadno a tiše. Zákon netvrdí, že zvíře je věc, tvrdí, že je to majetek ajako takový ho lze vlastnit a chránit. To je celé. Je to trapný způsob ochrany zvířete, ale účinný.
Zázraky nečekejte (2010-04-13 08:04:43, Mae) Odpovědět
Nechat všechno nažívu??? A máte tolik zájemců o kočky? Nebo chcete stavět mega útulky - koncentráky a čekat na zázrak, který nepřijde? A vše nejlépe za peníze druhých. Alespoň občas přemýšlejte...
Podívejte se (2010-04-13 08:53:41, B.) Odpovědět
na to velké množství kočiček i pejsků, kterým OS Podbrdsko našlo nové domovy. To, myslím, mluví za vše. Navíc mám pocit, že kočkařů je rok od roku víc:-) Je to hodně pracovní dobou, kočky si spolu doma nějak vystačí, kdežto pejsek by se celý den doma trápil (a hlavně ta potřeba). Navíc pejska má většina lidí jen jednoho, kočky má většina lidí alespoň 2.
přemýšlet? (2010-04-13 08:59:31, Bára) Odpovědět
Dlouho přemýšlet nemusím, mám to "z první ruky". Pro většinu koček se nové domovy najdou. Trvá to několik týdnů či několik měsíců. Dlouhodobě špatně umístitelné jsou jen výjimky s kombinaci handicapů nebo s handicapém vyžadujícím další péči. Tam se čeká i roky. Megaútulek nikdo z nás nemá. Z vašich peněz to neplatíme, pokud nám je tedy dobrovolně neposíláte, nebo nežijete v Příbrami, Berouně či Černošicích. Koček odchycených komerčními odchytovkami je výrazně méně, než tech odchycených útulky. Jen odchytovkám zákon nastavuje jiné podmínky. U útulků platí, co sis chytil, o to se postarej, nebo odchyt-kastrace-vypuštění a za práci jim nikdo nic nedá, u odchytovek jim zaplatí za odchyt (čas, práci, náklady, ti lidé se tím prostě živí), pak už ale nezbývá na případnou péči o kočku, utratit je levnější verze. Kdyby každá odchytová služba musela útulku, kterému zvíře předává, zaplatit za vet. péči o ně, přestala by jejich práce být výhodná pro objednavatele, s penězi za odchyt by částka "za kočku" byla už asi příliš vysoká. Na druhou stranu, zatím to útulky kapacitně a finančně zvládat nemůžou, nemá tedy cenu se s odchytovými službami (tedy dezinfekce, dezinsekce, deratizace) o cokoliv hrdlit. Těch koček je mi líto, ale... Zatím a v Čechách umístitelné jsou.
koč ky z odchytů (2010-04-13 15:16:36, Elen Maňasová) Odpovědět
Při jedné nedávné akci jsem se od soukromé deratizační služby /která dělá také odchyt koček/ dověděla, že útulky o kočky z odchytů "nemají zájem" a tak se zdá, že z jejich pohledu je naší vinou, vinou útulků a depozit, že kočky končí zle. Na nás se obracejí nejen soukromé derat.služby z Brna, Vyškova a Blanska, ale i policie v těchto oblastech, která neví, co s odchycenými kočkami. A nejde jen o jednorázová akce, ale o snahu o pravidelnou dodávku koček, které se nemohou vrátit zpět do lokality. Teď u nás našlo azyl osm koček z likvidační akce a zavolat mi dnes někdo další, nemohu jim pomoci. Není místo a peníze.
odchyty (2010-04-13 19:27:53, Bára) Odpovědět
Toje to, co píšu. Definitivní domovy by, myslím, našly. Už alespoň trochu ochočené, naučené žít v bytě, snutnou veterinou zasebou. Chybí financování a mnohdy i místo, tedy ten dočasný azyl. A kočkyse utrácejí,legálně, už podle teď platného zákona na ochranu zvířat. Elen, nenabízejí k nim úhradu nákládů, že?
kočky z odchytů (2010-04-13 22:28:48, Elen Maňasová) Odpovědět
Jen jednou se mne policie zeptala, kolik si bereme za přijaté zvíře, prostě jak to je s financováním péče o kočky. Deratizační firmy spíše vůbec nevěří, jejich pracovník si myslel, že si dělám srandu a podle toho se i tvářil. Spíše jsme pro ně "konkurencí", které chytá kočky zadarmo a bereme jim práci.
Když jsem dělala v roce 2001 školení na odchyt, bylo nám řečeno, že nejčastější zakázkou pro deratiz.firmy je odchyt koček a likvidace holubů. Pokyny pro odchyt volně žijících koček pro jejich utracení nechávají dost prostoru. Když deratizace nabídne kočku třem útulkům /organizacím/ a ty nemají místo, její osud je jasný. Odchytávač deratizace mi také řekl, že útulky i organizace již ani nekontaktují, neboť ty jim pak dělají problémy. Před časem se mi jedna firma pochválila, že nechala odchytat kočky na svém pozemku a "nebojte, nic jsme jim neudělali, vypustili jsme je za městem". Dodám, že nekastrované, proč si dělat výdaje.
Mae (2010-04-13 10:12:51, Dáda) Odpovědět
my stále přemýšlíme! po vzoru Lenina voláme kastrovat, kastrovat, kastrovat!To je nejlepší ochrana před přemnožením, zbytečně narozenými nechtěňátky. Bohužel stále narážíme na to, že kastrace je proti přírodě, kdežto zabíjení koťat ne!
Jo a když jsme u té ekonomiky (máte strach, že za Vaše peníze zbytečě žijou některá zvířátka), tak co je na tom ekonomického, když například kočku v cizině v útulcích oočkují, vykastrují a za měsíc dva zabijí protože nebyl o ní zájem? A ještě jedna ekonomická úvaha. Kdyby se to co nám prožerou potentáti dalo na zvířata, tak by to nikoho nestálo navíc ani korunu a ještě by to byly smysluplně vynaložené peníze.
Mae (2010-04-13 13:32:28, miila) Odpovědět
Vy víte,na co jdou Vaše peníze? Kdyby moje šly na pomoc zvířatům,budu šťastnej tvor...
Držím palce (2010-04-13 20:09:44, Nico) Odpovědět
.. ať jsou všechny číčy zdravé a zvyknou si na naši rodnou hroudu :) Prosím o pravidelné podávání informací o těchto vyzáblinkách, jsou to krásné kočky a je nepochopitelné, co si musí vytrpět, aby mohly žít. Nevím, proč je nenechají na ulici, když je po měsíci utrácí.. Těším se na podrobnější info a vy se, dámy z Podbrdska, držte..
Barevná legenda komentářů:
maximálně 2 dny staré, maximálně týden staré a starší;aktuálně vybraný komentář
|
^ zpět k článku
|
|
 |
| Drápkem |
| Mezinárodní výstavakoček Star Cats 2012 |
O víkendu 19.-20. května 2012 proběhnou v hotelu Olympik-Tristar (Praha 8, U Sluncové 14) dvě jednodenní výstavy všech plemen, se speciální soutěží pro
burmily v sobotu a mainské mývalí kočky v neděli. Na akci, kterou pořádá ČSCH, ZO Star Cats, bude též mabídka kočiček k osvojení (OS Podbrdsko), prodej krmiv a
chovatelských potřeb. Pro veřejnost jsou výstavy otevřeny mezi 10. a 17. hodinou, vstupné činí 70 a proti 30 Kč.
Lena Venclíková (14.5.2012) |
| Vzkaz pro Lukáše Bareše, výherce 4. místa v anketě na umísťovací výstavě |
| Prosíme pana Lukáše Bareše, výherce 4. místa ... více |
| Muži na ulici chytili kočku, nejdříve ji škrtili a pak ji ubili boxerem |
| Jako smyslů zbavená si počínala ve Veverské B... více |
|
|
 |
| Nově v inzerci |
|
|
|
|
|
| Nové články |
|
|
|
 |
| Četli jste? |
|
|
 |
| Facebook |
|
 |
| Vyhledávání |
|
|
 |
| |
|
|
|