|
|
|
Eutanázie – poslední chvilky s vaším miláčkem
Naše životní pouť je většinou natolik dlouhá, že obsáhne několik životů našich zvířecích přátel.
Pokud si přivedeme domů štěně či kotě, nevědomky nám do duše začínají vrůstat kořeny vztahu – vazby na svého psa, na svou kočku. V této chvíli svůj entuziasmus posilujeme představami o dlouhém životu našeho miláčka, pokud přiletí stín, tak ve formě vnitřního hlasu: „Nedovedu si představit mého malého pejska jako starého psa“ či „Mé kotě se přeci nemůže stát nemocným stárnoucím kocourem“. Od samého počátku se tolik obáváme ztráty přítele, který pro nás tolik znamená. Nicméně tento čas jednou nastane a my, lidé sdílející s našimi zvířecími přáteli společný úděl, musíme čelit jejich smrtelnosti. Často uvažuji, jak báječné by bylo, kdyby můj kocour žil 60 let.
Každý majitel se vyrovnává s tímto posledním dnem v životě svého zvířete odlišně. Pokud nebudeme zmiňovat bytosti řešící své pohodlí odhozením obtížného zvířete (ano, i tací existují, naštěstí v omezeném množství), setkáváme se s celou řadou rozličných postojů. Na jedné straně kamenný, zcela objektivní přístup, bez známky respektu a soucitu. Těžké pochopit, zvlášť pokud jde o eutanázii zvířete, s kterým dotyčný strávil 15 let života. Možná je to maska, možná ne, málokdo z této skupiny však chce být se svým zvířetem v době jeho posledního vydechnutí, v době, kdy bezprostředně odchází. Jsme v tomto případě se svým zvířetem natolik spjati, že svou lidskost a smrtelnost spatřujeme v jeho posledních chvílích a odcházíme proto, že v nás odchod zvířete evokuje naši vlastní smrt?
Na druhé straně, zdánlivě silný, emoce neprojevující člověk, který zcela ztrácí své sociální zábrany a propadá ryzímu pudovému žalu v době loučení se svým psem.
Představme si naši reakci na tuto smutnou událost, mějme v paměti, že to je vysoce individuální a osobní zkušenost. Rozhodněte se, co je nejlepší pro vás a pro vaše zvíře. I pro mne je to pokaždé emočně velice obtížné, ale musím reagovat zcela objektivně. Nedokážu však odpovědět na otázku: „Poraďte mi prosím, co mám dělat, co byste dělal na mém místě vy?“ Má obvyklá reakce je: „Poslouchejte svůj vnitřní hlas. Jednejte podle svého srdce. Váš miláček byl velice dlouhou dobu součástí vašeho života a není lehké udělat poslední krok.“
Neexistují žádné objektivní návody, žádné koleje, kterými se máme řídit v době, kdy nás náš přítel opouští. V následujícím textu se pokusím zmínit několik obecných zásad, které by vám měly pomoci v rozhodování v době nejtěžší.
Ohlášení na pracovišti
Při očekávání poslední návštěvy upozorněte všechny zúčastněné. Vaše návštěva by neměla kolidovat s největším provozem v ordinaci daný den. Potřebujete klidné prostředí. Vhodné je požádat o poslední ordinační dobu v daný den nebo první možný termín ráno. Sdělte nám, že jste se s takovou událostí nikdy nesetkali a potřebujete vědět, jak přesně procedura probíhá. V každém případě budete podrobně informováni.
Máte právo odnést si poté svého miláčka domů a pohřbít jej na svém pozemku. Existuje také několik zařízení (Praha, Brno), nabízejících kremaci nebo pohřeb zemřelého zvířete. Pokud zanecháte tělo zvířete na pracovišti, je bezprostředně odvezeno asanační službou. Nikdy se nepoužívá pro žádné experimentální nebo laboratorní účely, tyto mýty musím důrazně vyvrátit. Neexistují žádné laboratoře, které by odebíraly mrtvá těla a neexistuje žádný smysluplný experiment, který by mohl veterinární lékař provádět na zemřelém zvířeti. Pokud je příčina nemoci vedoucí k eutanázii neznámá, je možné a Vaším souhlasem podmíněné provést po smrti pitvu vedoucí k odhalení této příčiny. Máte právo vědět, jak bude s mrtvým tělem naloženo, vaše dotazy musí být zodpovězeny.
Eutanázie v domácím prostředí
Každý je připraven udělat maximum pro to, aby byly poslední okamžiky jeho miláčka co nejméně stresující a co nejpohodlnější. Můžeme provádět eutanázii v domácím prostředí? Samozřejmě, je zde však také řada věcí, které je nutno zvážit.
- Jak naložit s mrtvým tělem po uspání.
- Dokážete pomoci s šetrnou fixací, aby bylo možno provést bezpečnou nitrožilní aplikaci?
- Většinou můžeme provádět návštěvy u chovatele po skončení ordinačních hodin. Pohotovostní režim takové návštěvy je pro vás nákladnější.
- Po provedení eutanázie dochází k uvolnění moči a někdy i trusu. Na klinice to není problém
- Na klinice většina zvířat akceptuje, že jsou mimo své teritorium, méně se brání a bezpečná fixace je poté mnohem jednodušší než za stejných okolností doma.
- Je vhodné pacienta sedovat (zklidnit léky) před vlastní nitrožilní aplikací uspávacího prostředku. Tuto možnost volíme téměř vždy v domácím prostředí a většinou i na klinice. Významně se omezí stres z celé procedury.
Rozhodování – být u toho či nebýt u toho?
Je to vaše volba, zda budete přítomni při posledním úkonu, kdy je do žíly aplikována látka pro eutanázii. Mnoho lidí tento okamžik se svým mazlíčkem nemůže sdílet. Někteří raději setrvají v čekárně a poté se se svým přítelem krátce rozloučí o samotě. Jestli si nejste jisti, zda tyto okamžiky sdílet, zamyslete se pečlivě nad tím, jak byste se cítili teď, kdyby bylo vaše zvíře již uspané. Někdo striktně odmítá přítomnost v době eutanázie a poté má výčitky, které se mu nějaký čas vracejí. Bude vás mrzet, pokud v této chvíli se svým přítelem nebudete?
Nikomu se smrt nezamlouvá a zvláště pak vašemu veterináři a personálu kliniky, který bojuje se smrtí každý den. Váš stres z tohoto okamžiku by proto neměl ovlivňovat vaše rozhodování, zda zůstat se svým miláčkem. Mnoho klientů je překvapeno, jak je profesionálně vedená eutanázie pro pacienta nestresující, klidný a rychlý akt.
Upřímně řečeno, je zcela normální a akceptovatelné plakat. Často se divím, proč se majitel za každou cenu brání pláči a případně se za své emoce omlouvá. Je to velmi smutná událost. Věřte, že i personál kliniky, často s pacienty sdílející jejich poslední dny a mající k nim určitá pouta, nemůže někdy pláč zcela potlačit. Nikdo není adaptovaný na to bez soucitu utratit zvíře. Nemusíte proto bránit svým citům a potlačovat jejich uvolnění, když se uvnitř cítíte strašně.
Můžete svého miláčka nechat v autě a jít se dopředu přesvědčit, zda nevznikne nějaká prodleva na veterinárním pracovišti. Není nutné trpělivě vysedávat v čekárně se svým trpícím přítelem čekajícím na poslední službu v náručí. V těchto případech je vhodné nestresovat psa či kočku pobytem v čekárně, je možné požádat o přímý přístup do ordinace pro minimalizaci pobytu pacienta v pro něj nepříjemném prostředí.
Pokud máte obavu, že stres bude pro vašeho přítele příliš veliký, požádejte dopředu veterinárního lékaře o bezpečné sedativum. Existují tablety, které se mohou podat pár hodin dopředu v domácím prostředí a samotná cesta je poté mnohem klidnější.
Pro podání roztoku pro eutanázii je nutné napíchnout žílu. Látka je vyrobena tak, aby účinkovala rychle a bezbolestně, ale musí být podána do žíly. Pro nitrožilní aplikaci je nutné, aby se pacient příliš nebránil. Navrhujeme-li tedy předtím sedaci (injekce sedativa do svalu), je to proto, aby zákrok proběhl klidně, bez stresu a utrpení pro vás i vaše zvíře.
Poslední chvíle
Když je veterinární lékař připraven aplikovat roztok do žíly, asistent mu pomáhá zaškrtit žílu, obvykle na přední končetině. To umožní zpřehlednění žíly a hladké zavedení jehly. Po zavedení jehly začíná pomalá aplikace látky. Mnozí majitelé v této chvíli pomáhají přidržovat svého miláčka a preferují blízký kontakt v této poslední chvilce. Chceme naprosto vyhovět vašim přáním v tomto okamžiku, mějte však na paměti, že pro hladký průběh je třeba naprosto jistá nitrožilní aplikace. Pokud je pacient velmi neklidný, lze zavést do žíly kanylu, která nám umožní bezpečnou a hladkou kanylaci.
Během úvodních sekund po aplikaci se pacient několikrát hlouběji nadýchne a lehce se zatřese. Poté se uvolní, dýchání je mělčí až upadne do stavu hlubokého spánku. Ačkoliv je nyní ve stavu hlubokého bezvědomí, může ještě slabě dýchat a srdce může několik minut slabě bít.
Někteří majitelé preferují vyčkání v čekárně během aplikace a poté chtějí setrvat se svým přítelem po dobu těchto několika minut po aplikaci látky. Pokud přicházíte k uspanému pejskovi či kočce, vězte, že oči nejsou zavřené. Po smrti zůstávají oční víčka otevřená, oproti spánku.
V této chvíli je zvlášť důležitá empatie a podpora majitele personálem kliniky. Vždy se ptáme majitele, zda chce strávit několik minut o samotě se svým přítelem. Někteří chtějí, jiní ne.
Pokud si majitel odváží tělo domů, zabalí se poté do vhodného obalu. Pomůžeme vám s transportem do vašeho vozu. Pokud majitel volí kremaci u specializované firmy, je třeba vyplnit formuláře o příčině smrti a zkrácený chorobopis. Některá krematoria nabízí i odvoz těla, kremaci a dopravu urny bez účasti majitele.
Pokud máte někoho, kdo vás při tomto smutném aktu doprovodí, nechte se raději domů odvést. Je velmi těžké koncentrovat se na řízení po emočně těžkých chvílích, které jste absolvovali.
Zármutek
Velmi mnoho majitelů zažívá velmi silný a dlouhodobý pocit bolesti a zármutku. Část jejich potíží spočívá v tom, že pouze nemnozí lidé v okolí skutečně chápou hluboký pocit zármutku, kterým trpí. I blízký přítel může tvrdit „pořídíš si jiného“ nebo „vždyť to byla jen kočka“. Může to být velmi osamělý a soukromý zármutek, protože majitelé často nechtějí odhalit své pocity ze strachu z posměchu nebo údivu okolí. A dále, je velmi obvyklé, že majitelé doma svého miláčka i poté slyší a venku vidí ve svých představách. Když někdo osobně neprodělá ztrátu milovaného přítele, není často schopen sdílet hluboký zármutek s vámi.
Někteří lidé mají poté tendenci dívat se na svůj zármutek kriticky a své pocity zlehčovat. To však může vést k začarovanému kruhu smutku, bezmoci a někdy i depresi.
Naše zvíře je pro nás důležité a nemusíme se za tento pocit nikomu zpovídat ani omlouvat!!!
Nebojte se proto se svým zármutkem svěřovat, nejste na to sami. Děkujeme za důvěru.
přidat do oblíbených | poslat e-mailem | vytisknout | sdílet |
přidej komentář
| vypiš komentáře
Komentáře:
článek (2010-02-01 09:34:15, Ema) Odpovědět
Hezky napsané, to jsem si zase pobrečela :(
euthanasie (2010-02-01 12:21:51, dubraro) Odpovědět
Škoda, že milosrdenství rychlé a bezbolestné smrti není poskytováno i lidem.
Dubraro (2010-02-01 14:21:39, Dáda) Odpovědět
snad se někdy dočkáme a bude poskytnuto i lidem.
smutné, ale (2010-02-01 20:15:23, sava) Odpovědět
moc hezky napsané, myslím, že toto by mohlo ležet na stolku v každé ordinaci, zvlášť jako malý "manuál" pro ty, kteří si tím nikdy neprošli. děkuji.
Jsem trošku překvapená, (2010-02-01 20:18:43, B.) Odpovědět
ani by mě nenapadlo uvažovat, zda budu nebo nebudu u poslední chvilky svého chlupatého přítele. Vždy jsem měla jasno, že budu. Vždyť ten chlupáček při mě taky stál v dobrém i špatném.
Do posledni chvile? (2010-02-02 17:40:58, Zuzana F.) Odpovědět
Mila B.,
ono take zalezi na veterinari, jestli Vas u uspavaneho zvirete necha, nebo ne. Uprimne - kdyz jdete nechat uspat zvire, ktere mate spoustu let, malokdy se to obejde bez slz. A veterinar ma mozna pravdu, ze je to pro dobro zvirete, kdyz vzlykajiciho majitele vykaze za dvere ordinace - preci jen zvire je senzitivni a na rozjitrene city majitele reaguje rozrusenim, coz neni pri uspavani zrovna zadouci...
No, naštěstí (2010-02-03 14:14:11, Lucie) Odpovědět
nemáme veterináře, který by klienty vykazoval za dveře.
Já jsem nebyla... (2010-02-03 14:13:56, Katka) Odpovědět
uf... to jsem si zase poplakala. Taky jsem si vždycky říkala, že až to přijde, se svou číčou budu... Pak jsem si odskočila s manželem na návštěvu, a když jsme přišli domů, kočička již byla mrtvá. Hrozně mě to tenkrát mrzelo, a mrzí do dnes, že byla sama. Je to věc, kterou si asi vyčítat nikdy nepřestanu...Ale asi to tak mělo být. Kolikrát si říkám, že ona to tak třeba chtěla. Kdo ví?
Ach jo, (2010-02-02 12:01:02, Lucie) Odpovědět
zanedlouho mě tahle chvíle čeká a tak se mi derou slzy do očí. Ani pomyslet na to nechci. Ale taky nechci v žádném případě dopustit, aby se můj věrný kamarád trápil. A že ho budu do posledního dechu držet za chlupatou ručičku, o tom není nejmenší pochyby.
Hezké (2010-02-02 12:16:30, Klára Ch.) Odpovědět
Moc hezké..náš kocour je sice teprve tříletý, kypí zdravím a chutí k životu, ale už teď je mi trochu ouzko, když si příležitostně uvědomím, že to tak nebude vždycky..ale smrt prostě k životu patří..budu si muset říkat, že je proto, protože Centrální Distribuce potřebovala nutně umístít další kožich :-))
Euthanasie (2010-02-02 13:51:38, Dáda) Odpovědět
Říkat si v té chvíli můžete co chcete, nic nepomáhá!Ale máte pravdu, že smrt k životu patří a jde jen o to, aby prožily hezký a dlouhý život.
. (2010-02-03 14:18:17, Katka) Odpovědět
Klárko, naše kočice byla dvouletá, kypící zdravím, a jeden den se jí špatně dýchalo a druhý den už jsme věděli, jak málo života jí zbývá. Nikdy nevíte dopředu co bude a radujte se z každé chvíle, kdy s kočičákem můžete být. Není tak hrozné vědět, že umřít musíme každý, daleko horší je vědět, že někdo koho máte ráda, zemře brzo... daleko dřív, než jste čekala a rozhodně daleko dřív, než byste si přála...
Marková (2010-02-03 13:34:44, Věra Marková) Odpovědět
je to moc hezký článek,mam již tyto zažitky 2 x za sebou a nyni mne to bude čekat potřeti.Bohužel nevim,jak mam sama poznat ten den D.Mam psa 16 let,nevidi,neslyši,neudrži moč a řekla bych,že blbne.Venku se nevyvenčí a dělá mi vše doma ,nejraději do postele.Jsem již z toho docela špatná a naštvaná.Nikdy se můj žádný pes tak vysokého věku nedožil,tak si moc nevím rady.Bohužel se často teď setkávám s příběhy,že veterinář léčí i 18 ti letého psa ,dělá mu všechna možná vyšetření,a majitelé platí nehorentní sumy a zvíře pak stejně zemře.Toto dříve nebylo.Veterinář řekl,záleží to na Vás,léčba nemusí být úspěšná.Je to starý pes.Ale dnes Vás přesvědčují a tahají z Vás peníze.
Je to smutné (2010-02-03 13:58:04, Lída) Odpovědět
Vloni v polovině prosince jsem takto musela nechat ukončit život svému pejskovi - 11ti letému německému ovčáku Rondovi, který měl nádor. Pan doktor k nám chodil často, avšak v ten prosincový den už byl Ronďa tak špatný, že už nevstal. Byla jsem u toho, protože zemřel doma a také jsem ho musela pochovat na zahradě. Tento den si budu pamatovat do konce svého života. Přestože mám doma dalších 6 kočen (z nich 4 nalezenci), ten pejsek, který zaplnil dvůr a byl tu krásných 11 let, hrozně chybí. Věděla jsem,že ikdyž je tak vážně nemocný, že ten den přijde dřív, než by měl, kdyby byl v pořádku, ale stejně se nato nedá připravit.
Ten, kdo má rád své domácí mazlíčky potom trpí.
Děkuji (2010-02-10 14:05:36, Dominika) Odpovědět
Opravdu hezky napsáno,tak chápavě a procítěně.Sice se mi ještě teď kutálejí slzy po tváři,ale jsem ráda že se zde ten článek dal.
jiná "euthanasie" (2010-02-15 11:29:52, Michaela) Odpovědět
Zavolala jsem pro ten okamžik veta k nám domů. Hned jak přijel, povídá:"Jdu ji zabít, ne uspat. Bude mrtvá, rozuméme si?" Bylo to drsné, ale chápala jsem ža se asi musí ujistit, že si rozumíme. pak se ptal, zda u toho choci být. Chtěla jsem. Dal jí injekci, stejnou, jak se dává třeba při kastraci. Upozornil mne, že nejprve dostane narokozu stejně jako u operace. Ptala jsem se, zda bude zvracet, protože jsem si pamatovla, jak moc ta kočička před nakozou zvracela. "Je to možné," řekl. Zvracela, chudinak, moc. Pak byla v narkoze. neřekl, co dál bude. Když se ujistl, že je v narkoze, jí injekci tlustou jehlou do srdce, dovnitř, ven, dovnitř, ven. Chrčela, šly jí krvavé bubliny z talmičky, škubala sebou, dusila se vodou a krví v plicích. Jen doufám, že to necítila, protože byla v narkoze.
Také jsem si myslela, že dostane injekci do žíly a pomalu navždycky usne. Ptala jsem se, proč se to dělá teď takto a ne šetrně pomalu do žíly. Tak prý se to dělalo dřív, dnes se to dělá takto "moderně". Byl to strašný zážitek pro mne a jen doufám, že ne i pro kočičku. Spí už druhým rokem pod jabloní na zahrádce ...
Michaelo moc s vámi cítím (2010-02-15 12:29:37, Ľubica) Odpovědět
a a je mi moc líto co jste musela prožít s vaší kočičkou, brečím tady do klávesnice a na druhé straně jsem vzteky bez sebe. Božinku co to bylo za nechutného,bezcitného bastarda(jdou mi z pusy daleko horší slov),KTERÝ TAKHLE NÉ USPAL, ALE DOSLOVA UTRÁPIL vaší kočičku ke smrti.Je to strašné jenom číst a né prožít jak jste to musela prožít vy a vaše milovaná kočička.Když si to představím, jímá mne hrůza, to snad musel být sadista a né člověk s kouskem citu-byl to vůbec veterinář ?To co popisujete je od začátku do konce děs-běs. Prosím = měla by jste zde na tomto kočičím fóru zvěřejnit jméno dotyčného sadisty-ať už nikdo a hlavně žádné zviřátko nezažije takovouto hrůzu,které jste byla vystavena vy a vaše kočička, moc prosím udělejte to.
Ještě jednou moc lituju co se vám přihodilo a držím pěsti až už nikdy více !!!
jiná "euthanasie" (2010-02-15 13:07:15, Michaela) Odpovědět
Díky za mmilá slova. Už jsemsi se svými kočičkami docela "užila", to je fakt. Jméno toho veterináře sem psát nebudu, ale vám ho mohu napsat do mailu. Nejsem z Prahy, ale cca 50 km od Prahy severozápadně. To pro uklidnění naprosté většiny ostatních. zajímal by mne ale názor nějakých vetrinářů na způsoby euthanasie. Nemyslím,k že si ten vet tento způsob vymyslel. A když v ordinaci se zvířátkem nejste, houby víte, jak "euthanasie" nakonec proběhne. Vím, jeden veterinář tu jeden způsob popsal. takový, jaký si většina z nás představuje. Ale ale jaké jiné způsoby jsou používány? Jsou nějaké doporučené postupy? Kdysi, v sedmdeátých letech jsem přinesla na veterinu v Praze na Vinohradech přejetou kočičku, v hrozném stavu. Nic jiného asi nepřicházelo v úvahu, našla jsem ji na ulici na kraji chodníku, lidi chodoli nevšímavš kolem. Chtěla jsem zůstat s ní při té poslední chvilce, pohldit, pofoukat ... Paní doktorka mi řekla, že ji musí odnést dozadu, protože se to dělá v malém boxu, do kterého se pustí plyn. Asi se to tak tehdá opravdu dělalo, nevím. Šla jsem odtamtud otřesená a slzy se mi koulely jako hrachy. Dokrorka to byla milá, soucitná, byla jsem tam několikrát s našima kočkama, když se něco dělo. Jednou nám tu naši vyrazil průvan z 5. patra na dlažbu. Jen si vyrazila jedn zub, snsl ji asi dolů andělíček. Když mluvfím o té "euthanasii" plynem, bylo to asi v sedmdesátých letech.
Byla bych ráda, kdyby se tu někdo kompetentní mohl vyjádřit, zda existují nějaké "standardy", doporučené postupy atd. J s naší Briketou I. taky myslela, že ji uspí postupnou infuzí do žíly...
Podivná eutanázie (2010-02-15 14:51:21, Lucie) Odpovědět
Michaelo, myslím, že byste se neměla moc rozpakovat zveřejnit toho veterináře. Už jen podle těch úvodních řečí to vypadá na nějakou úchylku, stejně jako v předchozím příspěvku mě napadá sadismus. O provedení úkonu už radši ani nemluvím. Jako kdyby si pod rouškou svého povolání uspokojoval nějaké své zvrácené choutky. Vám to tak nepřipadá?
Ne, já si nemyslím, (2010-02-15 15:12:11, Michaela) Odpovědět
co tu píšete. Napsala jsem vám dlouhý soukromý mail, odpovězte mi na něj prosím také soukromě. Teď k věci. Ta vetrina má stále narváno, dostal jsem na ni doporučení do sousedky, která měla špatnou zkušenost s jiným veterinářem z téhož města. My chodili právě k tomu druhému a na doporučení jsme šli s koťatama k tomuto. Mají tam fakt narváno, pořád. Kdyby to byl sadista, tak by na to lidi rychle přišli.
K tomu, co mi řekl, když přišel. On se jistil, myslím. Ono to milosrdné "uspat" může být matoucí a co kdybych byla cvok a pak ho žalovala, že jsem chtěla, aby mi kočičku, které je zle, uspal a on ji zabil? On se jistil, že je nám oběma jasné, o co jde, co že má udělat. Myslím, že každý veterinář musí mít k takovému zákroku naprosto jasný pokyn, jednoznačný. Sice mi to jeho prohlášení usadilo knedlík do krku, že jsem skoro nemohla mluvit, ale vůbec jsem mu to neměla za zlé. Ale vadilo mi, že mi nevyslvětlil, co se bude dít dál. Ale kdyby mi řekl, že ji chce usmrtit injekcí do strce, asi bych se lekla a bála se být u toho. Takto jsem ji mhla mít na klíněnež blylo jasné, že je v hluboké narkoze, i když zvracela. Až na ten konec si ji položil na zem na bok, už nebylo potřeba ji držet, to už snad kočička nic nevěděla. Je pravda, že u takovéhle euthanasie je těžké hladit kočičce nožičku a loučit se s ní. Není to tak důstojné, jak píše nahoře v článku pan doktor. Třeba se bál, že kočičku neudržím, aby jí mohl zavést jehlu do žíly. Já nevím. Ale taková ejthanasie není tím pomalým, klidným a důstojným rozloučením, jak je popisováno výše. Ptejte se tedy doktora na podrobnosti, je to důležité. A když, tak jděte jinam, pokud to situace dovolí.
Michaelo, odpovídala (2010-02-15 16:05:06, Ľubica) Odpovědět
Vám LUCIE a né já, plně s jejím příspěvkem souhlasím. Váš mail jsem dostala, odpovím vám, moc děkeju za nádherné obrázky Briketky.
Chování toho veterináře je opravdu sadistické, eutahasie vpichováním roztoku do srdce je něco šíleného a ještě aby se kočička u toho dusila i když jak říkáte, že byla v narkoze - to předsi není normální, to předsi musíte uznat, musela si toho vytrpět fakt jak zvíře=tady je to doslova a do písmena.Nic to neomlouvá, že má ordinaci narvanou-může jí mít narvanou, protože je levnější než kolegové v okolí, ale často ta levná péče je proto, že..........
Ta lékařka v Praze na Vinohradech byla neskonale milosrdnější v eutanasii, protože v tom boxu se zvířátkům pouštěl rajský plyn, který tvorečka nejdřív uspal a spánek zástavou dechového centra přešel ve smrt.
Michaelo, ještě jednou vás PROSÍM - ZVĚŘEJNĚTE JMÉNO TOHO DOKTORA, vaše Briketka by si to určitě prála.
Omlouvám se, (2010-02-15 21:20:47, Michaela) Odpovědět
že jsem popletla vaše dva příspěvky, Lucie a Lubica. Nejde mi Outlook (vygenerování přímo oodpovědního mailu), tak jsem si přes jiný program musela překopírovat email a spletla jsem se.
Moc bych byla ráda, kdyby se tu mohl vyjádřit nějaký veterinář, zda se euthanasie dělá jen tak, jak poposal pan doktor výše, nebo i třeba způsob, který vet použil v případě mé kočičky. Není to starý doktor a pracuje na veterinární klinice, skvěle vybavené ultrazvujem, rentgenem atd. a rozhodně není nejlevnější, proto tedy tam narváno nemá. Já nejsem soudce nikoho, to s naší kočičkou jsou skoro dva roky. Psala jsem v soukromém mailu, že jsem na něj dostala doporučení od sousedky, která má chovnou stanici psů a 7 kočiček. Já toho moc o veterině nevím a myslela jsem si, že teď se euthanasie dělá tak, jak proběhla u nás, alespoň tu informaci jsem dostala. Proto jsem reagovala, že ten článek pana doktora nahoře nekorespondoval s mou osobní zkušeností. Proto by mne zajímalo, zda někdo zažil u svého zvířátka způsob, který jsem popsala já.
Mimochodem, teď jsem se svými dvěma kočičkami opakovaně navštěvovala veterinu 30 km daleko, ceny strašlivé, ale té jedné zachránili život, tak jsem moc šťastná.
eutanázie (2010-02-16 09:04:50, šáry) Odpovědět
Michaelo. Myslím, že podobným zpusobem "uspal" muj veterinář kocoura, kterého jsem našla sraženéhou na silnici. Doktor byl tehdy zrovna v terénu, jela jsem za ním na jakousi farmu. Přesto jsem nezažila to, co popisujete. Doktor kocourka uspal a potom vpíchl něco do srdce. Kocurek sebou chvíli jakoby škubal v křečích, ale nedusil se, neměl u tlamky žádnou pěnu, jak to popisujete. Za chvíli bylo po všem, a přestože to nebyl příjemný zážitek, neměla jsem pocit, že by kocourek při tom trpěl. Pár měsícu předtím jsem nechávala také uspat kocourka sraženého autem, kterého jsem sebrala ze silnice cestou do práce. Paní doktorka na drahé a vybyvené klinice použila postup, jaký je popisovaný v článku a kocourek měl při umírání také křeče. Takže mi z toho vyplývá, že asi záleží na tom, jak je doktor šikovný. Myslím, že mi doktror tehdy při tom vysvětloval, kam je nejlépe trefit injekci, aby to bylo rychlé a šetrné. Jenže já to moc neposlochala, protože jsem kocurka držela v náručí a bulila mu bo kožichu....
Michaelo, (2010-02-16 11:23:59, Rena) Odpovědět
náš Čiko byl před 13 měsíci také uspán injekcí do srdce. Ale nedomnívám se, že je to standardní postup. Mimo to to u nás probíhalo zcela jinak. Především mi předem vysvětlili postup - prvně narkotické uspání a následně "konečná" injekce s tím, že je možné, že ji budou muset dát přímo do srdce, pokud nepůjde napíchnout bez problémů žíla Právě kvůli možným komplikacím (Čiko byl již dlouho nemocný) vetka nechtěla uspávat Čika doma. Já na veterině dostala panáka, naše vetka i sestřička se s Čikem rozloučili a v mém náručí mu píchli první injekci. Pak nás nechali ve vedlejší ordinaci, aby Čiko upadl do hlubokého spánku. Za tu dobu ho 2x přišli zkontrolovat, zda injekce zabrala tak, jak má. Celou dobu jsem ho chovala v náručí a samozřejmě bulila. Bohužel, žíly byly už moc slabé, takže poslední injekce šla přímo do srdíčka. Trvalo to ale jen chvilku. Nejdéle trvalo najít to správné místo vpichu. Celou dobu jsem seděla u vyšetřovacího stolu a držela Čika za tlapku.Čikenek odešel tiše, prostě najednou byla ta tlapka v mé ruce bezvládná. Vetka ho ještě poslechla a naposledy pohladila. Moc mě mrzí, čím jste si musela projít. Přístup vašeho veta byl "mírně řečeno" dost necitlivý.
vpich do sdrce či do plic (2010-02-16 19:56:34, Elen Maňasová ) Odpovědět
se volí tehdy, když není k dispozici žíla. Moje vetka mi říkala, že dříve se takto uspávalo, bez předchozí narkozy vpich do hrudníku. Je mi z toho zle již při představě.
Moje vetka aplikuje narkozu, často směs dvou látek do žíly či do svalu vpichem, kočička usne, ztratí vědomí a pak, další látka do žíly či do hrudníku /plíce či srdce/. Celý proces kontroluje. Nikdy ale nedošlo k podobnému chování jako popisuje Michaela. Sledovala jsem výdech, uvolnění svalů, ojedinělé reakce nervového systému. V některých případech jsme se dohodli na předchozí sedaci /tableta, gel/ již doma, aby kočičku nestresovala tato "poslední cesta".
Dnes jsme, (2010-03-09 20:51:46, Lucie) Odpovědět
jak jsem tady o tom před časem psala, museli nechat navždycky uspat našeho kocourka, který už byl delší dobu vážně nemocný. Přestože to byla strašlivě smutná chvíle, musím říct, že se při tom nestalo nic nepěkného. Náš veterinář byl jako obvykle velmi laskavý na kocourka i na nás, z ordinace nás nevykázal, přestože mi tekly slzy, kocourka jsem až do posledního dechu hladila a držela za pacičku. Kocourek dostal nejdřív nitrožilní narkózu a okamžitě usnul a pak ve spánku látku, po které v naprostém klidu zemřel. Za chvíli si jej pan doktor několikrát důkladně poslechl a pak nám potvrdil, že kocourek už skutečně nežije. Nevedl žádné nevhodné řeči, choval se jako naprostý profesionál, k nám se choval velmi slušně a ke svému pacientovi přistupoval profesionálně, ale zároveň s patřičnou úctou a soucitem tak, aby mu nezpůsobil žádné další utrpení. A za to mu děkuji. Myslím, že by to tak mělo být. K tomuto veterináři chodíme už delší dobu a jsem velmi spokojena, je to dobrý doktor a slušný člověk. Každému přeji, aby zažil podobný přístup, až jednou nadejde poslední chvíle jeho zvířecího přítele.
(MMCH, na této klinice jsem se před časem stala svědkem eutanazie potkana, kterou tento lékař prováděl se stejnou slušností a profesionalitou. Někdo by možná řekl, že jde "jen o myš".)
poslední hodiny (2010-03-18 12:01:32, Simona ) Odpovědět
dneska mně to čeká se svým kocourkem, trpí už asi 3 dny a chci mu odchod usnadnit. Nejhorší je bezmoc a porovnání se dny a okamžiky, kdy byl kocourek plný života a každý den čekal za dveřmi až přijdeme z práce jako pejsek....dnes jen očima říká tak už mě zbav té bolesti a trápení.....Drže palce a mnoho zdraví Vašim miláčkům!!!!
Simono, (2010-03-18 15:54:59, Lucie) Odpovědět
držím palce, abys to dobře zvládla. Je to moc smutná chvíle, ale když už je to s kocourkem tak špatné, tak je v ní i cosi velmi úlevného. Vědomí, že milovaný kamarád už netrpí, je, byť to zní strašně, osvobozující. Já na Pepíčka vzpomínám každý den a nejednou se mi rozostří pohled, ale jsem ráda, že jsem se k tomu odhodlala. Byl to můj kamarád a když už jsem mu nemohla pomoci, tak si nezasloužil trpět ani o den déle. Už víc než týden spinká na zahrádce a včera jsem mu tam vysadila krásné žluté primule. Byl moje zlatíčko.
Ach jo :-( (2010-03-30 20:32:31, Martina) Odpovědět
Krásný článek, a pravdivý. Měli jsme 14 let kočičku, a začlala nám špatně dýchat když jsme ji vezli na veterinu doufali jsme že to bude jen nějaká maličkost, po vyšetření nám pan doktor zdělil že je to špatné. Naší kočičce zjistili plicní edém, poté naše kočička dostala kanylu s kapačkou a musela do kyslíkové komory, jinak by se udusila. Kočičku si s kapačkou nechali přes noc na veterině. A doufali že se jí voda z plic dostane a půjde domů. Druhý den ještě kočičce dělali testy a zjistili že jí na plíce tlačí nádor a proto se dusí. V tu chvíli to pro nás byla nesmírná rána :-( pan doktor nám nabízel další možnost léčby injekcmi - antibiotika, v tu chvílí jsme řekni že už né, že to už by bylo pro ni jen trápení. Odcházeli jsme s pláčem a bez naší dlouholeté nejlepší kočičí přítelkyně :-( Ted jsme všichni velice zarmouceni, pořád na naši kočičku myslíme, nikdy na ni nezapomeneme a víme že ted už se má dobře.
Terezka (2010-04-06 07:12:51, Ivana) Odpovědět
Dneska mi zemřela moje Terezka,siamská kočička,která se mnou byla 10 let.Tolik to bolí,že se nemůžu bolestí ani nadechnout:(
Eutanázie (2010-04-12 00:35:42, Lukáš) Odpovědět
Našel jsem na zahradě kočičku, byl už v posledním tažení, dokonce neměla ani oči, nechápu, jak se vůbec mohla k nám dostat. Tak jsem s ní hned jel na veterinu, paní doktorka ji vyšetřila, aby se ujistila, že se opravdu nedá nic dělat, a potom jí píchla injekci přímo do plic (ne do srdce). Kočička si jen jakoby povzdechla a pak už ležela klidně. Byla sice cizí, ale obrečel jsem ji. Snad je jí teď lépe.
Koťáko (2010-04-22 15:43:55, Pavel) Odpovědět
Včera jsem musel na doporučení veterináře nechat utratit měsíční koťátko naší kočky ze zahrady. Napadl ho v pelíšku v altánu v noci nějaký kocour nebo jiná šelma a mělo obnaženou a prasklou část lebky. Letěl jsem k veterináři s nadějí, ale tu jsem nedostal. Takže mrňousek teď spinká na zahradě u rybízku. Věřte, že mě z té smutné události dobře ještě teď.
Kocourek (2010-05-25 13:24:25, Simona) Odpovědět
Včera jsem musela nechat navždy uspat mého britského kocourka. Měl 4 roky a diagnóza zněla Tromboembolie. Je mi z toho moc smutno. Bohužel jsem nedokázala být u toho jsem zbabělec. Snad mi to odpustí. Moc mě to bolí:-( a musím na něj pořád myslet.
je mi to moc lít (2010-05-25 13:59:35, Alena) Odpovědět
Paní Simono je mi to moc líto, ale netrapte se. Pořidte si nového kočičího kamaráda. Vím, že toho Vašeho Vám nenahradí. Nejlépe z nějakého útulku. Uvidíte, že Vám také přinese radost a navíc dáte domov opuštěnému zvířátku, které to potřebuje.
Kocourek (2010-11-04 23:19:44, Kamil Neklapil) Odpovědět
Zítra 5.11.2010 bude muset podstoupit eutanázii můj nejlepší kamarád, který mě nikdy nezklamal, má totální selhání ledvin, celý večer ležíme spolu v posteli, už ztěžka dýchá, zítřejší den bude pro něj doufám vysvobozením, je to zvláštní, měli jsme již několik úmrtí v rodině, přesto tahle událost je pro mě daleko více stresující, než když zemře někdo z příbuzných...našel jsem ho před 8 lety na stavbě v zimě jak se choulí na desce polystyrenu, vzal jsem ho domů, tím jsem mu zachránil život, prožil s námi hezké roky, bydlíme na vesnici, měl zde svůj "rajón", hezky jsme se o něj starali, bohužel teď nám odchází, proč nemohou všechna zvířátka zemřít až současně s majitelem...je to hrozně stresující, když víte, že za pár hodin už nebude....Měj se hezky kocourku v tom kočičím nebi, možná se jednou ještě setkáme...
Pro lidi (2010-11-05 09:51:46, H.R.) Odpovědět
exituje dialýza, transplantace, ale věřte, že to už je pak taky těžký život. Vy jste svému kamarádovi dal vše, co bylo možné, a tohle je ta opravdu poslední služba, kterou mu můžete poskytnout - aby se netrápil. Já taky doufám, že to nebíčko bude pro lidi i kočeny (i všechny další živočichy) společné!
kocourek (2010-11-05 11:07:34, K.N.) Odpovědět
Tak už to má chudinka za sebou, vykopali jsme mu hrobeček v zahradě pod jeho oblíbeným keřem, odkud nás pozoroval, dali jsme mu do ně všechny jeho oblíbené hračky.... bude stále s námi.....nezapomeneme...
Chápu Vás... (2010-11-06 18:57:08, Soňa Thomová) Odpovědět
Soucítím s Vámi. Stále mám v paměti odchod našeho milovaného kocourka Mourečka. Také jsme ho museli nechat uspat. Měli jsme ho 17 let, byl to plnoprávný člen naší rodiny, přezdívali jsme mu "Člověk". Měl velké srdce a opravdu nevídanou míru empatie. Vycítil i sebemenší smutek a hned se dotyčného snažil utěšit mazlením a povídáním. Když byly děti nemocné, nehnul se od nich ani na krok, když byly ve škole, věděl přesně kdy přijdou domů a čekal na ně za dveřmi. Nikdy na něj nezapomeneme, ani na jeho černou kočičí kamarádku Máničku, jež zemřela dva mesíce po jeho smrti. Doslova se utrápila žalem.
lumpík (2010-11-19 01:18:00, kopeček) Odpovědět
včéra jsem musel nechat uspat mého nejlepšího kamaráda kocoura Lumpíčka a jsem úplně na dně.Po přečtení diskuse nevím,jestli radit zůstat u něj nebo ne.Pořád se mi vrací ten akt,kdy věděl,že je to asi konec a pan veterinář mu zavedl jehlu přímo do srdce,takže hroznej nářek.Původně jsem hledal článek,jak se uspávají kočky,protože jsem měl namysli,že se píchne injekce jako při narkóze a kocourek v klidu usne.Bohužel u nás tomu tak nebylo,ale náš Lumfáno zhubl během 2 měsíců na kost (bylo mu 17 let) a pan doktor přijel k nám domů,protože za celých 17 let nebyl kocourek venku,tak jsem ho nechtěl stresovat do poslední chvíle.Kdybych nevěděl,že jsem mu tím pomohl,tak bych si nafackoval,že jsem to dovolil.dneska jsem mu vykopal hrobeček a nikdy na něj nezapomenu.Umřel 17.listopadu v 17h bylo mu 17 :(Všem vám co rozhodnou pro tento nezbytný krok,přeju pevný nervy.mějte se.....
soustrast (2010-11-19 07:48:28, Svatka) Odpovědět
Ano, je to hrozné a v člověku pořád hlodají pochybnosti. Teď už je mu dobře a o ničem neví, pořiďte si náhradu, udělejte dobrý skutek a na zimu dejte domov potřebnému zvířátku! Tím hodně vyřešíte, i v sobě.
soucítím... (2010-11-19 08:31:34, zuzana) Odpovědět
Teď už si nic nevyčítejte, nemohl jste tušit, jak to vet udělá. Je jasné, že se kocour měl u vás opravdu moc dobře, když se dožil tak úctyhodného věku.
Myslím, že jedna kočičí osobnost se nedá hned nahradit druhou, smutek+loučení se musí prožít a nechat vyvanout...doporučuji jít do lesa (nebo prostě někam, kde je člověk sám) a tam pořádně nahlas řvát! 17 let vztahu se nedá jen tak odmávnout...
prožila jsem to taky (2010-11-19 09:39:43, Svatka) Odpovědět
zanesla jsem kocourka, který trpěl těžkou nemocí, na veterinu, aby ho tam uspali. Doteď vidím, jak se snažil vydrápat z přenosky a ty jeho oči...brečela jsem u toho a pak celou cestu zpátky, s nežijícím tělíčkem. Pohřbili jsme ho na zahradě, teď nad ním stojí barák, tu zahradu nám město vzalo, byla v pronájmu. Ale opravdu si myslím, že je dobré vzít si jiné zvířátko náhradou, já bych šla do útulku a počkala, která kočička si mě najde a které jsem sympatická.
:o( (2010-11-19 10:55:49, Katka) Odpovědět
my jsme nechali naši kočičku uspat včera... měla nádor v tlamičce a já jí slíbila, že až se začne trápit, skončíme to... Včera už ani nebaštila, nepila, jen koukala a při pohlazení vrněla a tak divně koukala... Celý den jsem probulela a přemýšlela, jestli to už je ono...a večer jsme jeli. Bylo by ode mě sobecké ji nechat trápit :o(( Můžu Vám říct, že i když máme doma další 4 dospělé kočičky a 3 depozitní koťátka, tak Lízička mi hrozně chybí. Každý den se mnou pracovala u počítače a já mám i při tom počtu koček doma pocit, že se nemám s kým pomazlit :o(( Moc jsem jí milovala a hrozně mě mrzí, že odešla...
Svatka (2010-11-19 11:17:25, Svatka) Odpovědět
to znám, člověku stačí podívat se na prázdnou misku a hned by brečel. Mně odvezli zpátky do útulku kocourka, který byl strašně plachý, nechtěl na sebe nechat sáhnout, a právě to bylo potřeba, protože trpěl na ucpané močové cesty. My ho nezvládli a Bára Kolmanová si pro něj fůru km v noci po náročném dni k tomu přijela. Plakala jsem opravdu pořád, přitom si myslím, že jsem docela odolný nerozmazlený typ. Do týdne mě zachránilo to, že na mě zamňoukala kočička, která jakoby kocourkovi z oka vypadla a drala se k nám domů. Byl leden, všude mráz, neváhala jsem a brala ji jako dárek k narozeninám. To není kočka, to je anděl, nelžu! Chytrá, nic neničí, poslušná, přítulná, hravá, zaťukávám - zdravá - však jsem o ní už kolikrát psala. To bych každému přála, dostat takhle náhradu.
Líza (2010-11-19 11:26:05, Katka) Odpovědět
ani mi nemluvte, musela jsem všechny její věci uklidit z očí. A ještě k tomu manžel dnes odjel na služebku, takže jsem na všechen ten smutek sama...
Rozhodování o životě a smrti je hrozně kruté...U nás na veterině zavírají v 6 a já ještě 15 minut před šestou doma váhala, jestli to neodložíme - byť jen o den :o(( Strašně jsem se jí nechtěla vzdát... A teď tady sedím, vedle sebe prázdné místečko a říkám si, že včera tady ještě byla :o(
však ona se vrátí (2010-11-19 18:50:44, Svatka) Odpovědět
tak, jako se nám vrátil ten kocourek. Kočky mají radar na uvolněná místa v domácnosti, než se nadějete, bude u vás.:)
promiňte, (2011-11-27 14:03:35, kočkamňau) Odpovědět
vím,že je to neaktuální,ale pan doktor,před zavedením jehly do srce,tak zvíře nejdřív uspí,dá mu narkozu.Jestliže to tak nebylo u Vás,doporučuji,ale nemohu Vánm to radit,to bych udělala já,nicméně se těmto situacím úspěšně vyhýbám,navštívila bych pana veta zbavila ho života,nebo poslala stížnost,ne vet,správu,minimálně.Včera,u nás doma,tak je to vždy,pan doktor,co k nám dojíždí,uspal navždy,mou milovanou kočičku Micilinku,právě z důvodu,selhání ledvin a další neslučitelnosti,se životem,zkrátil trápení,maximálně o několik desítek hodin,doufám,v nesmrtelnost duše a tam sovu mysl směřuji,za své kočičky.Možná jste byl nepozorný,možná pan doktor Vašeho kocurka, nejdříve uspal,aby nic necítil,co vy popisujete,není postup v pořádku.Tak,ať příště víte,mějte se moc krásně.
lumpík (2010-11-20 00:38:50, kopeček) Odpovědět
Děkuju Vám všem za podporu,jde vidět,že tvrzení.kdo má rád zvířata,má rád lidi je pravda...děkuju.S novou kočičkou to bude problém,byl to kocourek mamky a její přítel už kočku nechce (ikdyž spolu nežijí a mamka žije teď už sama co Lumpík odešel.Lumpík k nám přišel,když mě bylo už 16 let,což jak víme telecí léta zlobení a nezájmů vůbec,jenže on mi byl vždycky na blízku a věděl,jak jsem na tom,proto jsem ho tak strašně miloval,před 4 roky jsem se oženil a odstěhoval jsem se,ale vždycky jsem si našel čas za ním zajet a "popovídat si"s manželkou máme kočičky 2. nalezenečka Terezku,která po roce,páč trajdá na chatě si přinesla plnej pupík koťátek,které šli do dobrých rukou a každé vánoce od nich dostáváme přání :)ale museli jsme si nechat kocourka Tomáška ,protože ten si nás omotal kolem prstu(mimochodem mi teď překáží v psaní,protože je to mazel a asi taky ví jak se cejtím.Ikdyž mám tedy 2 kočky a 4 měsíční holčičku,která je samozřejmě to nejvíc,jsem pořád ubulenej,protože to uspání mě dostalo na kolena,ale je asi pravda,že kdybych u něj nebyl,vyčítám si to-nevím.Jwště jednou děkuju a přeju Vám všem jen radosti s našimi miláčky.Pa
Líza (2010-11-20 07:57:00, Katka) Odpovědět
Ještě tedy k tomu uspání...Naše Lízinka nejdřív dostala injekci narkózy do zadečku, postupně usínala, já jí drbala a ona vrněla...pak usnula a začala chrápat jak kočičí dřevorubec. Teprve po tom dostala injekci do srdíčka. Jen jednou jakoby zavrčela, jak z ní asi odešla dušička, a bylo to. Asi po pěti minutách si ji pan doktor poslechl, jestli už je opravdu konec, a mohli jsme si ji odvézt
těžké chvíle (2011-11-27 13:55:45, kočkamňau) Odpovědět
bolest,která je součástí,že s těmi,co nás tak milovali,že se loučíme,že odchází,to je jediná bolest,asi je to život,bez toho prožitku,by nebylo,ani to krásné,co mi bylo dáno,od malých kočičích bytostí.Moc jim za to děkuji.
Bobíček (2012-03-13 11:01:46, Katka) Odpovědět
Včera jsem byla nucena utratit koťátko,které jsem našla na podzim.Celou zimu jsem ho měla doma,s tím,že na jaro bude chodit i ven.Asi před měsícem se mu nafouklo bříško,tak jsme jeli na veterinu,kde mu diagnostilkovali FiP,smrtelnou nemoc.Dělali jsme všechno,dávali mu umělou výživu,kortikoidy a nic nepomohlo.Včera už nemohl chodit ani dýchat,tak jsem ho musela zavést uspat.Teď mu chci jít vykopat hrobeček,ale pořád to tak strašně bolí(.Tak krátký život a ještě plný trápení(Byl to úžasný Bobíček
Katko, (2012-03-13 15:51:36, HelenaR.) Odpovědět
ale koťátko u vás přece mělo dobrý život, zachránila jste ho před živořením na ulici, a to je hlavní. Tím, že jste ho dala uspat, jste ho také uchránila od utrpení, tak si nic nevyčítejte. Ale za smutek a slzy se nestyďte, každý ten život si to zaslouží, ať byl krátký či dlouhý.
Barevná legenda komentářů:
maximálně 2 dny staré, maximálně týden staré a starší;aktuálně vybraný komentář
|
^ zpět k článku
|
|
 |
| Drápkem |
| Mezinárodní výstavakoček Star Cats 2012 |
O víkendu 19.-20. května 2012 proběhnou v hotelu Olympik-Tristar (Praha 8, U Sluncové 14) dvě jednodenní výstavy všech plemen, se speciální soutěží pro
burmily v sobotu a mainské mývalí kočky v neděli. Na akci, kterou pořádá ČSCH, ZO Star Cats, bude též mabídka kočiček k osvojení (OS Podbrdsko), prodej krmiv a
chovatelských potřeb. Pro veřejnost jsou výstavy otevřeny mezi 10. a 17. hodinou, vstupné činí 70 a proti 30 Kč.
Lena Venclíková (14.5.2012) |
| Vzkaz pro Lukáše Bareše, výherce 4. místa v anketě na umísťovací výstavě |
| Prosíme pana Lukáše Bareše, výherce 4. místa ... více |
| Muži na ulici chytili kočku, nejdříve ji škrtili a pak ji ubili boxerem |
| Jako smyslů zbavená si počínala ve Veverské B... více |
|
|
 |
| Nově v inzerci |
|
|
|
|
|
| Nové články |
|
|
|
 |
| Četli jste? |
|
|
 |
| Facebook |
|
 |
| Vyhledávání |
|
|
 |
| |
|
|
|